sawahata.reismee.nl

Pannenkoek

Onze Air Asia vlucht is gelukkig veilig geland, dat kun je niet van allemaal zeggen ;) Hoe dan ook, we hebben weer eens echt mazzel! Bij aankomst op Kuching (Maleisische gedeelte van Borneo) blijken ze ook hier erg last te hebben van de hevige bosbranden op Borneo, en dat zie en ruik je. Er hangt een dikke "mist" en de rooklucht kriebelt in je neus. Geen mooie uitzichten voor ons dus, maar grijs bruine smog; heerlijk, altijd al eens mee willen maken! haha We nemen een taxi naar ons hotel, en van deze keten zijn er twee in de stad dus we laten de taxi chauffeur nog een keer extra op het adres kijken. En wat denk je?! Bij in-checken blijkt dat hij ons tóch bij de verkeerde heeft afgezet! Wat een pannenkoek! Dus ook nu weer komt Google Maps als geroepen en kunnen we gelukkig lopen naar de juiste lokatie. We zijn vroeg maar mogen er gelukkig al in, lekker de tassen afgooien!

We eten even lekker wat bami met wonton en pisang goreng voor toe; en dat allemaal voor €1,70! Ja, we maken jullie nog even jaloers! Met een bodem in onze maag gelegd beginnen we aan de stadswandelingen uit onze reisgids. Het is druk, plakkerig en nu ook rokerig maar iedereen is even aardig. We worden spontaan overal begroet en al mijn nieuwsgierige vragen op de markt wat iets is worden vrolijk beantwoord! We eindigen onze route met een verse jus, even bijkomen...

We besluiten de bus naar het Orang Oetan opvangcentrum te nemen, op 45min afstand. Het park is groot met super hoge bomen en de ranger vertelt enthousiast over deze mooie intelligente apen. Dit keer hebben we wél echt mazzel, we zien in totaal 6 verschillende oran g oetans, zelfs een moeder met haar baby! Echt gaaf! Het was genieten ze zo relaxed te zien slingeren en eten.

Weer een leuke dag in the pocket! :)

Helga

Hey lieve Kaz en Suus, wat leuk dat jullie nu op Borneo zijn. Als jullie toevallig nog naar de zaal gaan in Kota KInabalu doe je dan de groeten aan Jan en Prema vaan Leeuwen? Hij komt nl uit onze gemeente hier in Hhw! Geniet nog lekker van alles, vooral het eten ; ) Dikke knuf

Dick van den Outenaar

Ja die orang oetangs is heel bijzonder. Het is net de zeehondencreche in Pieterburen, maar dan met echt slimme beesten. Toen ik er was vertelden ze dat het de bedoeling is dat ze terug naar het oerwoud en daarom worden ze er niet verwend met lekkere hapjes. Die moeten ze zelf gaan zoeken. Een o o moeder die terug was naar het oerwoud kwam een jaar later langs om haar babytje te laten zien. Daarna is ze nooit meer geweest!
Tussen haakjes: de broer van Prema ( zie reactie Helga) werkt (e) hier.

Charley

Wat een voorrecht om die lieve dieren zelf waar te kunnen nemen in hun woonomgeving. Helaas is in de Apenheul in Nederland een orang-oetan verdronken, dat zal in Borneo niet gauw gebeuren.
Neem alles rustig in je op en je bent een ervaring rijker waar je door ons allemaal om wordt benijd (op een plezierige manier). Veel genoegen, ondanks de smog.

Snarf

top

Ada

Goede morgen Kaz en Susan

Even een reactie op jullie berichten. Wat een geweldige reis, en Susan je weet het zo leuk over te brengen.
Ik zei afgelopen donderdag tegen je moeder Susan had wel schrijfster kunnen worden, succes verzekerd.
Ik wens jullie nog heel veel plezier en kijk uit naar het volgende verhaal.
Hartelijke groeten van Ada